ایجاد شده توسط superadmin در تاریخ
پردرآمدترین رشته های دانشگاهی 1402

پردرآمدترین رشته های دانشگاهی

اکثر دانش‌آموزان در کنکور و انتخاب رشته به دنبال پردرآمدترین رشته‌های دانشگاه هستند‌. برخورداری از پردرآمدترین رشته‌ها، کسب مدارج علمی،  کسب شغل موردنظر و داشتن موقعیت اجتماعی یکی از دلایل مختلف درس خواندن و ورود به دانشگاه است. قبل از ورود به دانشگاه باید انتخاب مناسب و هماهنگ با شرایط اقتصادی کشور در کنار علاقه خود داشته باشید. یافتن شغل مناسب و کسب مدارک علمی یکی از مهم‌ترین دلایل تحصیل و ورود به دانشگاه است. تنها رشته‌های مهندسی، دکتری و وکالت جزو پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی نیست بلکه می‌توان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و علوم انسانی اشاره نمود. در ادامه مبحث با ما همراه باشید تا با پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی آشنا شوید. 

تصویر
پر درآمدترین رشته دانشگاهی در ایران

 

پردرآمد‌ ترین رشته‌های دانشگاهی در ایران 

همانگونه که می‌دانید شرایط اقتصادی در ایران برای جوانان سخت و دشوار شده است به همین دلیل همه جوانان در تلاش‌ هستند تا رشته‌ای‌ پردرآمد و مناسب انتخاب نمایند تا در آینده با مشکل مواجه نشوند. در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت رشته‌های مهندسی بودیم به همین دلیل بیشتر داوطلبان کنکور وارد رشته‌های مهندسی به ویژه عمران و معماری می‌شوند. 

رشته‌های پزشکی 

یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی تجربی رشته پزشکی است. در صورتی که فارغ التحصیلان کمی حوصله داشته باشند در طول تحصیل مهارت و دانش خود را ارتقا می‌دهند و در آینده به یک پزشک با درآمد بالا تبدیل می‌شوند. اگر تحصیلات خود را به عنوان پزشک عمومی به پایان برسانند پس از فارغ التحصیل می‌توانید به عنوان پزشک عمومی در کلینیک و بیمارستان‌های دولتی مشغول به کار شوید. اگر به دنبال درآمد بیشتر هستید می‌توانید تخصص خود را رشته‌های مختلف ادامه دهید:

  • متخصص زیبایی که شامل گوش، حلق و بینی و متخصص پوست و مو
  • متخصص بیماری‌های قلبی و عروقی 
  • متخصص مغز و اعصاب
  • متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری 
  • متخصص بیماری‌های گوارشی 

رشته‌ دندان‌پزشکی 

یکی از پردرآمد‌ترین رشته‌های دانشگاهی تجربی رشته دندان‌پزشکی است که تعداد فارغ تحصیلان آن در سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته و از نظر تعداد فارغ التحصیلان تقریبا اشباع شده است. در بین رشته‌های پزشکی قبولی در رشته دندان‌پزشکی کمی راحت تر است با برنامه ریزی دقیق درسی و استفاده بهینه از زمان مطالعه می‌توان به راحتی در رشته پردرآمد تحصیل کرد. 

پیراپزشکی 

پیراپزشکی آن دسته از رشته‌هایی است که از تنوع بسیار بالایی برخوردار است که دانشجویان بعد از فارغ التحصیل با توجه به تخصص خود می‌توانند در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و خدماتی مشغول به کار شوند.  فارغ التحصیلان این رشته با محدودیت‌های بالایی مواجه هستند که می‌توان به هزینه بالای تحصیل در دانشکده‌های پزشکی، شرکت در بسیاری از طرح ها و پرداخت بیمه قصور احتمالی پزشکی و غیره اشاره نمود. بازار رشته‌های پیراپزشکی در ایران همانند سایر رشته‌های پزشکی داغ و پررونق است. 

رشته کاردرمانی و فیزیوتراپی 

رشته کاردرمانی و فیزیوتراپی از دیگر پردرآمدترین رشته های دانشگاهی است که در مراکز دولتی مانند بیمارستان‌ها، مراکز توانبخشی‌ها و فدراسیون‌های ورزشی و مراکز توانبخشی‌ها، مراکز درمانی و کلینک‌های خصوصی و فیزیوتراپی‌ و‌غیره دارای شغل است.

داروسازی 

رشته داروسازی در زمینه خدمات دارویی، مشاوره دارویی و بررسی روش‌های دارویی و ضعف‌های احتمالی در رژیم‌های دارویی و غیره فعالیت دارد و به یکی از پردرآمد‌ترین رشته‌های دانشگاهی ایران است که بازار پویا و مناسبی دارد‌. در یک بیمارستان به ازای هر ۱۱۰ تخت یک داروساز بالینی و دو داروساز عمومی نیاز است، در حال حاضر حدود ۹۷ درصد از داروهای مورد نظر در کشور در کارخانه های داروسازی داخلی تولید می‌شود، طبق آخرین آمار حدود ۸۰ درصد از جمعیت داروسازان کشور جذب داروخانه‌ها هستند و بقیه در صنایع دارویی و آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند. 

رشته علوم آزمایشگاهی 

رشته‌علوم پزشکی با پیشرفت علم پزشکی گسترش خوبی داشته و با اهمیت روز افزون سلامت و تندرستی به تعداد متخصصان این رشته افزوده شده است. شناخت علل بروز انواع بیماری‌ها و عوامل ایجاد کننده آن‌ها یکی از وظایف مهم یک فرد با تحصیلات در رشته علوم آزمایشگاهی است. رشته علوم آزمایشگاهی از نظر کاربرد و بازار به عنوان یکی از رشته خوب شناخته شده که بازار آن به خوبی اشباع نشده است. اگر دانشجو تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهد می‌توان یک آزمایشگاه خوب تاسیس نماید و درآمد خود را چندین برابر افزایش دهد. 

مهندسی پزشکی 

یکی از پرطرفدارترین و پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی رشته مهندسی پزشکی است که دارای گرایش‌های مختلف مهندسی پزشکی بالینی، بیومکانیک، بیومواد، مهندسی بافت، پردازش تصویر پزشکی، مهندسی توانبخشی، مدل‌سازی سیستم های فیزیولوژیکی، ابزار دقیق در مهندسی پزشکی است. 

مهندسی کامپیوتر 

یکی از پرطرفدار‌ترین رشته‌های دانشگاهی ریاضی و فیزیک رشته مهندسی کامپیوتر است. مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی با گرایش نرم‌افزار و سخت‌افزار و در مقطع ارشد با گرایش هوش مصنوعی، مهندسی فناوری اطلاعات، شبکه‌های کامپیوتری، مکاترونیک، معماری کامپیوتر، تجارت الکترونیک، مهندسی نرم‌افزار، الگوریتم های و محاسبات، امنیت اطلاعات تقسیم بندی شده است. مهندسان کامپیوتر می‌توانند در مراکز و موسسات خصوصی و دولتی کار کنند و از حقوق و مزایای بالایی برخوردار شوند. فارغ التحصیلان این رشته به طراحی و پیاده سازی سیستم های کامپیوتری و ارتقا مراکز تولید صنعتی و سخت افزاری در شرکت‌های تولید کننده قطعات و دستگاه می پردازند. 

مهندسی برق 

یکی از پردرآمد‌ترین رشته‌های دانشگاهی ریاضی مهندسی برق است که به عنوان سخت‌ترین رشته‌های دانشگاهی مهندسی به حساب می‌آید و دارای چهار گرایش الکترونیک، برق، کنترل و مخابرات است. اگر دانش و مهارت کافی داشته باشید آینده شغلی ریاضی و فیزیک بسیار خوب است که فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش خصوصی و دولتی نیروگاه‌ها، کارخانجات مختلف، سازمان‌های مخابرات و صنایع نظامی و دفاعی مشغول به کار شوند. 

مهندسی پلیمر

مهندسی پلیمر یکی از جدیدترین رشته‌های دانشگاهی است که هدف اصلی این رشته تولید محصولاتی همچون الاستومر، چسب، لاستیک، پلاستیک، رزین و سایر مواد مورد نیاز صنعت است. این رشته در صنایع حمل‌ و نقل زمینی، هوایی و دریایی نقش مهمی دارد و در صنایع مختلف پوشاک، کفش و روپوش کاربرد دارد. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در کارخانه‌های رنگ‌سازی، صنایع نظامی، پزشکی و کشاورزی مشغول به کار شوند. 

مهندسی شیمی

ماهیت اصلی رشته شیمی تولید مهندسانی است که اکتشافات شیمی را تا مقایس‌های صنعتی گسترش دهند. رشته مهندسی شیمی دارای گرایش‌های صنایع پالایش، پتروشیمی، پلیمر، گاز، صنایع شیمیایی و معدنی، صنایع غذایی، طراحی فرآیندهای صنعت نفت و بهره برداری است. اگر شما آن دسته از افرادی هستید که به رشته شیمی، فیزیک و ریاضی علاقه‌مند هستید این رشته برای شما مناسب است. زیرا این رشته ترکیبی از دانش شیمی، فیزیک و ریاضی به شما ارائه می‌دهد‌. این رشته در صنایع هوافضا، خودروسازی، پزشکی، الکترونیک، کاربردهای زیست محیطی و صنایع نظامی استفاده می‌شود. 

مهندسی نفت 

مهندسی نفت یکی از پرطرفدارترین رشته‌های ریاضی است که با داشتن درآمد بالا و جذابیت کار محبوبیت بالایی به دست آورده است. مهندسان نفت در اکتشاف، محاسبه، بهره‌برداری از منابع زیرزمینی مانند نفت و گاز و حمل و نقل تخصص دارند. که هر کدام موقعیت شغلی خاص خود را دارند در حال حاضر بیش از ۷ درصد از دانشجویان مهندسی نفت جذب وزارت نفت می‌شوند. 

وکالت 

یکی از پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی شغل وکالت است بسیاری از وکلا در حرفه خود بسیار موفق هستند و درآمد ماهیانه بالایی دارند. میزان درآمد حاصل از شغل وکالت به خود شخص بستگی دارد. 

روانشناسی 

یکی از مشاغل پردرآمد علوم انسانی روانشناسی است که وظیفه مهم و خطرناکی مانند تحلیل و ارزیابی، درک محیط اطراف توسط انسان، نحوه برخورد و رفتار در موقعیت‌ها و شرایط خاص را بر عهده دارد. روانشناس در زمینه‌های مختلف مانند مشاوره تحصیلی و خانواده، کارشناس تبلیغات و نماینده فروش فعالیت دارد. علاوه بر کار در یک سازمان دولتی و خصوصی امکان تاسیس یک مرکز مشاوره شخصی برای روانشناسان به وجود می آورد. شغل روانشناسی یکی از پردرآمد‌ترین مشاغل در علوم انسانی است که می‌توان به عنوان مناسب‌ترین شغل برای خانم‌ها دانست.

حسابداری

حسابداری یکی از رشته‌هایی است که دارای الزامات دوگانه در سه رشته انسانی، تجربی و ریاضی است که فرصت‌های شغلی بسیار گسترده ای ایجاد می‌کند. از موسسات کوچک گرفته تا موسسات بزرگ نیاز به استخدام حسابدار دارند.

شغل‌های مدیریتی 

رشته‌های مدیریتی انواع مختلف هستند که تفاوت و فراوانی این رشته دانشگاهی را محبوب کرده است. مشاغل مدیریتی در زمینه‌های مختلف از جمله مدیریت بیمه و مدیریت صنعتی فعالیت می‌کنند. 

هتلداری 

یکی از پردرآمدترین رشته مدیریت هتلداری است که به توسعه صنعت گردشگری بستگی دارد. مدیران انواع هتل‌ها با توجه به تخصص، تجربه، سطح دانش، موقعیت مکانی و اندازه هتل درآمدهای متفاوتی دارند. 

جهانگردی یکی از جذاب‌ترین مشاغل مرتبط با علوم انسانی است که در بین داوطلبان کنکور محبوبیت زیادی دارند. ایران به دلیل پتانسیل بالای جذب گردشگری جزو پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی است.

جهانگردی 

شغل جهانگردی یکی از جذاب‌ترین مشاغل مرتبط با علوم انسانی است که در بین داوطلبان کنکور محبوبیت زیادی دارد. کشور ما ایران با دلیل پتانسیل بالای جذب گردشگری خوبی دارد و جزو پردرآمد‌ترین رشته‌های دانشگاهی شناخته شده است. 

عکاسی

عکاسی یکی از بهترین رشته‌های دانشگاهی هنر است که در مقطع کارشناسی هیچ‌گونه گرایشی ندارد که با توجه به سرفصل داوطلبان باید برخی از دروس را به صورت عملی بگذرانند. در طول دوره عکاسی، عکاسی در محیط‌ها و نورهای مختلف آموزش داده می‌شود یکی از الزامات این رشته کار با تجهیزات آتلیه، کار با دوربین‌های مختلف، ویرایش عکس و ظاهر عکس است که به یادگیری کمک خوبی می‌کند. برای تحصیل در این رشته نیاز به خرید دوربین‌ها و لنزهای مختلف دارید که رشته تقریبا گرانی محسوب می‌شود. رشته‌های حرفه‌ای عکاسی عبارتند‌از: عکاسی خبری و مستند برای مطبوعات، روابط عمومی سازمان‌ها، جشنواره‌ها و مناسبت‌های مشابه، عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی، عکاسی از رویدادهای مختلف، عکاسی از زیبایی‌های طبیعی و آثار تاریخی، آموزش عکاسی در هنرستان‌ها و آموزشگاه‌ها، مدیر آرشیو عکاسی در ناشران و مطبوعات بزرگ، تصویرسازی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان 

سینما 

سینما یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی در هنر است داوطلبانی که وارد این رشته دانشگاهی می‌شوند باید به یکی از این ۴ رشته گرایش داشته باشند که عبارتند‌از تدوین، فیلمنامه، کارگردانی و فیلمبرداری است. این رشته‌ها از بازار کار خوبی برخوردار هستند این رشته مانند سایر رشته‌های هنری مستلزم استعداد، مهارت و علاقه شخصی است که می‌توان احساسات مخاطب را برانگیزد. از رشته‌های شغلی که داوطلبان رشته سینما می‌توانند داشته باشند عبارتنداز‌: فیلمنامه و برنامه نویس تلویزیونی، طراحی گریم، تولید برنامه تلویزیونی و سینمایی، کارگردانی، طراحی صحنه و دستیار کارگردان.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML